Foreldres ansvar

For at elever skal lykkes på skolen, er foreldrenes interesse for skolearbeid av stor betydning. For de yngste barna er leksetiden ofte en god anledning til å samtale og vise denne interessen. Spesielt for de yngste barna er oppfølgingen hjemmefra av uvurderlig betydning.

Den tette oppfølgingen en forelder har sammen med sitt barn, hvor man øver på lesing, skriving, engelsk eller matematikk, kan ikke erstattes av en voksen sammen med kanskje 20 barn. Dette er det viktig å være klar over når man velger om man vil melde barnet sitt på leksehjelp eller ikke. Leksene vil fremdeles være foreldrenes hovedansvar, så leksene må også sjekkes opp og evt. øves mer på hjemme.

Kommunens ansvar

  • Kommunen plikter å ha et tilbud om gratis leksehjelp i grunnskolen.
  • Kommunen kan fordele leksehjelpen fritt på 1. - 10. årstrinn.
  • Kommunen plikter å informere foreldrene om retten til leksehjelp og tilbudet som gis.
  • Kommunen skal sørge for at elevene i leksehjelpen har et forsvarlig tilsyn og at det psykososiale miljøet er godt.
  • Formålet med leksehjelpen er å gi elevene støtte i læringsarbeidet, mestringsfølelse, gi gode rammer for selvstendig arbeid og bidra til å utjevne sosiale forskjeller