Skriftstørrelse

Slik søker du barnehageplass

Søknad og tildeling av barnehageplasser foregår elektronisk. Har du barnehageplass fra før, men ønsker å bytte barnehage, sender du ny søknad. 

Grunnet kommunesammenslåingen mellom Mandal, Marnardal og Lindesnes vil det ikke være mulig å søke barnehage/SFO-plass før 1 Januar.
Trenger dere hjelp før den tid, ta direktekontakt med barnehagen og/eller SFO.

Søknadsfrist 

Søknadsfrist er 1. mars. for hovedopptakets plasser som blir ledige fra august. Du kan søke om plass hele året. Dersom det er ledig plass er det suppleringsopptak gjennom året. 

Krav til søker

  • Du kan søke om barnehageplass uten at barnet bor i kommunen, men barnet må ha bostedsadresse i kommunen ved oppstartdato.

I hovedopptaket

  • Barn må være fylt ett år innen utgangen av november for å ha rett til plass
  • Barn har rett til plass fra den måneden de fyller 1 år
  • Foresatte må ha søkt om barnehageplass innen 1. mars 

Kun barn med lovfestet rett til plass er garantert et tilbud i hovedopptaket, og retten er innfridd når du mottar tilbud om plass i en barnehage i bostedskommunen. Andre barn vil få tilbud dersom det er ledig plass. Hovedopptaket avsluttes når alle søkere med lovfestet rett til plass har fått et tilbud. Har du barn født i september, oktober eller november kan du ønske oppstart før barnet er ett år, men har ikke rett på plass før den måneden barnet fyller ett år.

Tildelt barnehageplass beholdes ut barnehageåret det året barnet begynner på skolen, så lenge betaling for plass innfris, og barnet bor i kommunen

Ved søknad om prioritet

Tilhører du en av gruppene nedenfor må du sende dokumentasjon i posten  rett etter at du har sendt søknaden:

  • Barn med nedsatt funksjonsevne eller vedtak fra barnevernstjenesten. Krav til dokumentasjon: Skriftlig attest fra lege/psykolog, PPT og/eller sosiale, medisinske institusjoner som bekrefter nedsatt funksjonsevne - Vedtak fra barnevernstjenesten.

regler for Endring i oppholdstid kommunal barnehage:

  • ved barnehageårets begynnelse i august. Endringssøknad må være registrert innen søknadsfrist til hovedopptaket 1. mars. Ny barnehageplass som tildeles og mottas ved hovedopptaket, kan ikke endres før
    fra 1. januar.
  • fra 1. januar. Endringssøknad må være registret  barnehagen innen 1. november.
Går barnet ditt i privat barnehage, kan det være andre regler og tidsfrister ndg endring av oppholdstid. Kontakt barnehagen det gjelder.
  • Last updated on .

Postadresse

Lindesnes kommune, postboks 183, 4524 Lindesnes

Besøksadresse

Åpningstider mandag-fredag: kl. 08:00-15:30
Rådhusveien 9, 4520 Lindesnes

Kommunenummer: 1029
Organisasjonsnummer: 964 966 664

Kontakt oss

Telefontid: kl. 08-15.00
Sentralbord: 38 25 51 00

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Om nettstedet

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Personvern og informasjonskapsler