Hva kan du få hjelp til av hjemtjenesten?

Dette kan vi hjelpe deg med:

  • Dagligdagse aktiviteter, søvn og hvile; for eksempel hjelp til å stå opp og legge seg
  • Personlig hygiene; som for eksempel dusj en gang per uke, toalettbesøk, av- og påkledning.
  • Ernæring og væskebalanse; for eksempel tilrettelegging med inntil fire måltider per dag, ernæringskartlegging.
  • Medisinsk behandling; for eksempel administrasjon av legemidler og medisinsk/teknisk utstyr, sårbehandling og smertebehandling
  • Psykisk sykdom og/eller avhengighet; for eksempel samtaleterapi, kurs og gruppetilbud

Eksempler på hva vi som hovedregel ikke hjelper deg med: 

  • Oppgaver knyttet til legemiddeldosering som kan utføres av apotek, f.eks. multidose
  • Sårbehandling som kan ivaretas på legekontor
  • Tjenester som den enkelte kan få utført hos fotpleier, fysioterapeut og ergoterapeut
  • Transport

Vi vil vurdere hvilke behov du har, og tildele de tjenestene som er nødvendige.   

Hvem kan søke?

Innbyggere som trenger helse- og omsorgstjenester i hjemmet på grunn av somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne kan søke. 

Du må være avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket grunnleggende helse- og omsorgsbehov som:

  • personlig hygiene
  • ernæring og væskebalanse
  • nødvendig aktivitet, søvn og hvile
  • respirasjon, sirkulasjon og varmeregulering
  • oppfølging av medisinsk behandling
  • oppfølging ved psykisk sykdom, skade, lidelse
  • oppfølging ved rusmiddelavhengighet og annen avhengighet.

Ønskene til søkeren og pårørende vil bli tatt med i vurderingen av søknaden.

Dette vil også bli vurdert:

  • om du kan få dekket behovet for nødvendige helsetjenester hos for eksempel fastlege, apotek, fotpleier, fysioterapeut, ergoterapeut.
  • om du kan få dekket behovet med andre tilbud og tjenester som for eksempel lærings- og mestringskurs og hverdagsrehabilitering

Hva ønsker vi å oppnå med tjenesten?

  • Gi hjelp til akutt eller kroniske syke som har behov for helsehjelp i hjemmet.
  • Forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom, skade, lidelse eller nedsatt funksjonsevne, for å gjøre deg mest mulig selvhjulpen og i stand til å bo i ditt eget hjem lengst mulig.
  • Bidra til at de som ønsker det kan bo hjemme til livets slutt
  • Utsette eller forhindre behov for høyere omsorgsnivå og sykehusinnleggelser.

Bruk av velferdsteknologi

Ved tildeling av helsetjenester i hjemmet vil bruk av velferdsteknologi bli vurdert som førstevalg for å erstatte fysiske besøk. Dette kan være teknologi som bidrar i behandling eller til trygghet.

Velferdsteknologi kan for eksempel være: 

  • Kamera 
  • Bevegelsessensor 
  • Døralarm 
  • Medisindispenser 
  • GPS.

Helsetjenester i hjemmet på dag og kveld gis hovedsakelig som avtalte besøk av ambulerende hjemtjeneste, dersom det ikke kan benyttes velferdsteknologi. i kortvarige perioder som for eksempel i livets siste fase eller ved akutt forverring av sykdom/skade, økes omfanget av tjenesten etter behov.  

Helsetjenester i hjemmet på natt omfatter som hovedregel digitale tilsyn, håndtering av akutte hendelser, hjelp til medisinske prosedyrer og personlige gjøremål dersom det er helt nødvendig.

Ved forverring i helsetilstand og funksjon som medfører en stor økning i mengde helse- og omsorgstjenester over tid, og/eller kompleksitet som krever omfattende medisinsk oppfølging, vil man vurdere om det er behov for annen type hjelp. 


 

Hva koster dette?

Ingenting.

Informasjonsvideo om forebyggende hjemmebesøk

Forebyggende hjemmebesøk tilbys alle innbyggere det året de fyller 78 år om de ikke mottar helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Tilbudet er frivillig, gratis og besøket gjennomføres av kvalifisert personell.