En dag verdt å feire

Vibeke Wærn har de siste tre årene koordinert markeringen i kommunen. Hun ser frem til en viktig markering også i år.

- Friheten er verdt å feire. Denne markeringen handler om å vise takknemlighet til de som har kjempet for friheten vår, slår Wærn fast.

Lyder A. Amundsen er nestleder i NVIO og er også med å planlegge 8. mai markeringen. Han syns dette er en viktig markering som minner oss om at friheten vår ikke er en selvfølge.

- Med tanke på hva som skjer i verden i dag er det viktig at vi i fredelige og vakre Norge ikke tar friheten for gitt, men er villig til å forsvare den om nødvendig, sier han.

Klart program

Kransnedleggelsene skjer ulike steder til ulike tidspunkt i hele kommunen. Ordfører og varaordfører deltar på hver sin rute. Ved hver kranspåleggelse vil det bli delt noen ord og sunget et vers av Ja, vi elsker. Ved Harkmark kirke vil Harkmark blandakor lede sangen.

Til slutt samles alle ved krigsseilermonumentet i Mandal sentrum. Her deltar også Krigsseilerforeningen. Det vil bli holdt taler, lagt ned krans og trompetister fra Kulturskolen bidrar med sine flotte toner til nasjonalsangen. Ruten for 8. mai markeringen kan du se lengre nede i saken.

Ordfører Alf Erik Andersen inviterer veteraner som har deltatt i internasjonale operasjoner og deres følge til Ordførers lunsj i Kommunestyresalen. Her blir det utdelt en fortjenestemedalje for tjeneste i Tysklandsbrigaden.

Kommunen og veteranene markerer sammen

Veteranplanen «I tjeneste for Norge – med bosted i Lindesnes» ble enstemmig vedtatt av kommunestyret 17. mars 2022. Tidligere har Norske Veteraner fra Internasjonale Operasjoner (NVIO) selv reist rundt i kommunen for å legge ned kranser ved monumentene. Etter at veteranplanen ble vedtatt, har kommunen og veteranene gjort dette sammen.

I følge Wærn handler planen om anerkjenning, ivaretakelse og oppfølging.

- Veteraner er en viktig ressurs i kommunen og frigjørings- og veterandagen er en dag hvor vi anerkjenner deres tjeneste og lojalitet. Dessverre er verden ikke alltid så fredelig som vi ønsker, men takket være forsvarene av fred og demokrati kan vi feire et fritt Norge hver 8. mai, sier hun.

Amundsen er takknemlig for at kommunen velger å være med å markere 8. mai.

- Det oppfattes som en anerkjennelse for den risiko og jobb som vi har gjort for landet, sier han.

Kransenedleggelser

Det blir kransenedleggelser og taler flere steder i kommunen:

• Ordfører følger i Vigeland og Mandal.
  • Varaordfører følger i Bjelland, Laudal og Holum.

Tid:

Sted:

09.00-09.15 Skinsnes
09.20-09.30 Mandal kirkegård
09.45-09.50 Turnhallen
10.10-10.20 Bjelland
10.20-10.30 Spangereid kirke
10.50-11.00 Vigeland kirke
11.00-11.30 Laudal kirke
11.25-11.35 Harkmark kirke
11.50-12.00 Skjernøy kapell
12.00-12.30 Holum skole
13.00-13.30 Krigsseilermonumentet, Bryggegata Mandal

Lunsj for veteraner

Etter kransnedleggelsen inviterer ordføreren i Lindesnes, Alf Erik Andersen, alle kommunens veteraner med følge til lunsj og medaljeutdeling/ gjester i kommunestyresalen. Her blir det taler, musikk og servering.

Tid: Kl. 13.45-15.00
Sted: Kommunestyresalen på Rådhuset, Ytre Sandgate 25a, Mandal

Påmelding til lunsjarrangementet:
Thomas Fjell
thomfjel64@gmail.com

Påmeldingsfrist er 4. mai.