- Bedre sammen om lesing 2021-2032: tiltaksplan 0-16 år
- Leseprosjektet READ Agder
- Skolebibliotekutvikling: Bedre sammen om leseglede og skolebibliotek
- Styringsgruppe for satsingsområdet språk, lesing og skriving
Enkel tilgang til ny og aktuell litteratur er viktig for å få dagens barn og unge, foresatte og ansatte i Oppvekstsektoren til å engasjere seg i språk, lesing og skriving. Derfor satses det på å utvikle bibliotek på flere arenaer i Lindesnes kommune; bibliotek på alle helsestasjoner, bibliotek i alle barnehager og bibliotek på alle skoler.
Høytlesing, positive holdninger til lesing, verdsetting av lesing og utvikling av gode lesevaner er nøkkelfaktorer for å utvikle leseglede og leseengasjement! Leseengasjement er forankret i både kommune- og regionplan:
- Kommuneplan Bedre sammen 2020-2032: Vi prioriterer arbeidet med å styrke leseengasjementet hos barn, og stimulerer til mer høytlesing.
- Regionplan Agder 2030: Legge til rette for økt leseglede og leseengasjement for barn og unge.
Bedre sammen om lesing 2021-2032: tiltaksplan 0-16 år
Målsettinger
- Tiltaksplanen Bedre sammen om lesing skal samle barnehagene, skolene og familiens hus i Lindesnes kommune til en felles forståelse av, og satsing på, språk, lesing og skriving.
- Tiltaksplanen Bedre sammen om lesing skal støtte ansatte i oppvekst i Lindesnes kommune til å gjennomføre felles tiltak for språk, lesing og skriving som er forankret i teori, forskning og lokale-, regionale- og nasjonale planer og styringsdokumenter.
- Tiltakene i planen Bedre sammen om lesing skal øke sannsynligheten for at alle barn og unge i Lindesnes kommune, uavhengig av sosioøkonomisk status og kjønn, blir kompetente lesere som kan forstå, bruke, reflektere over og engasjere seg i skrevne tekster, slik at de kan nå sine mål, utvikle sine kunnskaper og evner, og delta i samfunnet.
Innhold
Tiltaksplanen består av to hoveddeler; tiltaksområder og vedlegg.
- 5 tiltaksområder;
- Bad i bøker, 0-6 år
- Overgang fra barnehage til skole
- Begynneropplæring i lesing og skriving, 1. trinn
- Dialogisk lesing, 1.-10. trinn
- Leseengasjement, 1.-10. trinn
- 14 vedlegg; støttemateriell og «kopieringsoriginaler» som tilhører de 5 tiltaksområdene.
Leseprosjektet READ Agder
Agderkommunene satser på lesing gjennom et 4-årig leseprosjekt! Dette er et nytt og unikt leseprosjekt, og det etableres i Agder som første region i Norge. READ er prøvd ut og utviklet med stor suksess i Aarhus, Danmark. Lindesnes kommune er med i READ Agder i pulje 1 med oppstart høsten 2021.
Målsettinger
Formålet med leseprosjektet READ Agder er å gi økt leseglede blant barn og unge, og støtte foreldres involvering i barnas lesing. Målene er:
- Utprøving av ny metode for økte leseferdigheter for barn og unge som innebærer strukturer for samarbeid mellom barnehage/skole og hjem
- Økt leseglede og leseengasjement blant barn og unge
- Støtte opp om leseglede og nysgjerrighet som grunnlag for all videre læring
- Bidra til at foreldre blir tryggere på å involvere seg i barn og unges lesing
- Støtte opp om høytlesing og betydningen av dialogisk lesing i barnehage, 1. og 2.klasse
- Medvirke til gode levekår og tidlig innsats for økt yrkesdeltakelse på Agder.
Målgrupper
Målgrupper er barn og unge, foreldre, ansatte i barnehager og skoler og barnehage- og skoleeiere.
Målgruppe for oppstart av READ Agder er:
- barn 4-5 år i barnehage og deres foreldre/foresatte
- elever i 1. og 2. klasse i grunnskolen og deres foreldre/foresatte
Målgruppe for videreføring READ Agder i løpet av prosjektperioden 2021-2024 er:
- barn 1-3 år i barnehage og deres foreldre/foresatte
- elever i 3.-7. klasse og deres foreldre/foresatte.
Hvordan vil READ se ut i praksis?
READ handler om å tilgjengeliggjøre bøker og veiledningsmateriell for barn og foreldre.
Sammen skal dette understøtte:
- foreldrene i å lese sammen med sine barn daglig
- samtalen om innholdet i tekstene (før, under og etter lesingen) – dialogisk lesing
- høytlesing i barnehage og 1. klasse med fokus på tekstforståelse
- lesetreningen på 2-7 trinn med fokus på leseforståelse
- lysten og interessen for skriftspråket
- stå-på-vilje/iherdighet
Det velges ut 5-6 bøker for barnehagen og per trinn. Bøker og veiledningsmateriell leveres ut i en «lesebag». Bøkene leveres tilbake, veiledningsmateriellet beholdes. Når alle bøkene er lest, må foreldre bruke sitt lokale helsestasjonsbibliotek, barnehagebibliotek, skolebibliotek og/eller folkebibliotek for den videre lesingen.
Prosjektledelse
Prosjekteier og prosjektleder vil være KS Agder. Styringsgruppe for prosjektet vil være RKG Oppvekst og utdanning Agder hvor alle Agderkommunene er representert. I RKG Oppvekst og utdanning deltar også Agder fylkeskommune, Universitet i Agder, Statsforvalteren i Agder, Utdanningsforbundet Agder og KS Agder.
READ-prosjektet blir gjennomført med egeninnsats fra kommunene og finansielle bidrag fra: Sørlandets Kompetansefond, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune, Statsforvalteren i Agder.
Koordinering av prosjektet:
Det er ansatt to prosjektkoordinatorer for READ Agder:
- Line Løvdal: line.loevdal@e-h.kommune.no
- Hege Solli: hege.solli@lyngdal.kommune.no
Skolebibliotekutvikling: Bedre sammen om leseglede og skolebibliotek
Lindesnes kommune har mottatt tilskudd fra Utdanningsdirektoratet for å styrke skolebibliotekets arbeid med lesestimulering på barneskolene. Tilskuddet gjelder for skoleåret 2021/22.
Målsettinger
- Støtte opp om, og gjennomføre, tiltak fra tiltaksplanen
- Utvikle skolebiblioteket slik at det bidrar til:
- Leseglede for alle elevgrupper og i alle fag
- Inkludering; en inkluderende arena som tar hensyn til elevenes ulike forutsetninger og behov
- Øke lærernes kompetanse i pedagogisk bruk av skolebiblioteket
- Styrke samarbeidet mellom skolebibliotekene og folkebibliotekene.
Virkemidler
- Lærende nettverkssamlinger for skolebibliotekarene (barne- og ungdomstrinnet) og folkebibliotekarene
- Økt personalressurs til skolebibliotekarene på barnetrinnet
- Økt stillingsprosent for rådgiver språk, lesing og skriving i Oppvekstsektoren for 2021/22.
Styringsgruppe for satsingsområdet språk, lesing og skriving
- Trine Ruud, enhetsleder barnehage, Oppvekst
- Erik Tronstad, fagsjef skole, Oppvekst
- Agnethe Hinna Hovdenak, enhetsleder familiens hus, Oppvekst
- Anne Bjertnes, Utdanningsforbundet
- Astrid Møll Vårdal, pedagogisk utviklingsveileder, PPT/Kompetansesenter sør
- Kine Antonsen, pedagogisk utviklingsveileder, PPT/Kompetansesenter sør
- Line Hansen Hjellup, rådgiver språk, lesing og skriving, Oppvekst