Nedgravde oljetanker

Nedgravde oljetanker som ikke lenger er i bruk, kan utgjøre en risiko for forurensning. En lekkasje kan bli svært kostbar, og ansvaret ligger hos tankeier.

Tanker som ikke lengre er i bruk skal graves opp, og tanker som skal brukes til biofyringsolje og bioparafin må sikres mot lekkasje. En lekkasje kan bli svært kostbar og er tankeiers ansvar.

Forbud mot bruk av oljetank

Bruk av olje til oppvarming av bygninger er forbudt. Forbudet trådte i kraft 1. januar 2020. Målet er å redusere utslipp av klimagasser.

Selv om oljefyring ikke lenger er tillatt, finnes det fortsatt mange nedgravde oljetanker som ikke er fjernet.

Tanker som ikke er i bruk

  • Dersom en nedgravd oljetank ikke skal brukes på en periode, må den:
    • tømmes for olje
    • sikres slik at den ikke kan fylles på ved en feil
  • Dersom tanken aldri skal brukes igjen, skal den:
    • tømmes
    • graves opp og fjernes

I særlige tilfeller kan kommunen gi tillatelse til at tanken rengjøres og fylles med sand eller grus i stedet for å graves opp.

Tanker som brukes til biofyringsolje eller bioparafin

Oljetanker som fortsatt er i bruk til biofyringsolje eller bioparafin, må være sikret mot lekkasje og i forsvarlig stand.

Vanlige spørsmål

På Miljødirektoratets nettsider finner du svar på ofte stilte spørsmål om nedgravde oljetanker.

Mer informasjon

Kommunens rolle

Lindesnes kommune er tilsynsmyndighet for nedgravde oljetanker, slik det er beskrevet i kapittel 1 i forurensningsforskriften.