Temamøte om energi: engasjement og viktige innspill til planarbeidet Lindesnes kommune samlet rundt 30 deltakere til temamøte om energi i mars. Møtet var en del av revisjonen av kommuneplanens arealdel, der energitiltak er et sentralt tema. Publisert av Randi Røinaas Lomeland Publisert 27.04.2026 11:54 Sist endret 27.04.2026 15:22 Gjennom faglige innlegg fra blant annet rådgivere, netteier, naturverninteresser og energiprodusenter, ble både muligheter og utfordringer belyst. Solenergi, vindkraft, vannkraft og energisparing i bygg var blant temaene som ble trukket frem.– Vi må både sikre nok energi og bruke den smartere, sa næringssjef i Lindesnes kommune, Kjell Rune Olsen.Et gjennomgående budskap var behovet for å prioritere bruk av «grå arealer» fremfor nedbygging av natur, samt å utvikle tydelige kriterier for lokalisering av energitiltak. I gruppearbeidet ble det også pekt på løsninger som fjernvarme, energilagring og smarte bygg.– Engasjementet og bredden i innspillene gir et godt grunnlag for det videre arbeidet, sier prosjektleder Anne Lislevand.Innspillene fra møtet tas nå med videre i planarbeidet. Lindesnes kommune takker for gode bidrag og stort engasjement.Vil du lese mer?Presentasjonene som ble holdt under temamøtet om energi (PDF, 14 MB)Invitasjon til temamøte om energi