Referat fra SU/SMU møte 7. nov 2023
Sted/dato/tidspunkt: Personalrommet, Holum skole, tirsdag 7. november 2023
Til stede:

  • fra FAU: Helene Elisabeth Sodeland, Mona Stusvik Ellingsæther og Maria Ringen
  • fra elevrådet: Mandius Stusvik Ellingsæther og Sofie Markussen
  • fra lærerne: Ellen Marie Holten (kontaktlærer for elevrådet) og Johanna Backstrøm
  • fra skolen/kommunen: Torun Strømme og Hans Pedersen (rektor og referent)

 

Saksliste:
Kort referat fra konstituerende møte i FAU 20.09.23 – Ingen kommentarer
 

Sak 1-23/24: Kort presentasjon av skolens SU/SMU, medlemmene i utvalget og hva SU/SMU står for og skal/kan jobbe med.
 

Sak 2-23/24: Presentasjon av skolemiljømål og veien mot målet. Rektor informerte litt om at skolemiljømålet fra i fjor blir videreført dette skoleåret også. Vi synes skolemiljømålet vårt «På Holum skole skal alle være inkludert og ha venner» er et godt skolemiljømål. Dels av denne grunn og at elevundersøkelsen, som forteller mye om elevenes lærings-/skolemiljø, ikke er gjennomført enda, blir målet stående. Elevundersøkelsen skal gjennomføres i perioden 6. november – 8. desember. De tilstedeværende var enige om at skolemiljømålet beholdes. Rektor gikk deretter gjennom dokumentet som beskriver mål og veien mot målet (som alle fikk utdelt) og årshjulet for trivselstiltak (også utdelt). Rektor presiserte at dette er et levende dokument, og det betyr at det vil være åpent for innspill.
 

Sak 3-23/24: Nytt fra skole/SFO: Rektor informerte om utfordringer i forhold til kommunens/skolens økonomi, og innsparinger som må gjøres. Dette vil påvirke alle som går og jobber på skolen. Det er fare for at julegrøten til elevene må gå ut i år siden skolen har innkjøpsstopp. Sykefraværet på enheten er lavt og det jobbes målrettet og aktivt for å beholde ansatte på jobb ved å skape høy trivsel. I forhold til rektorsituasjonen og kutt i administrasjonen, ble det informert om at rektor som er utlånt til annen skole, vil være tilbake fra nyttår. Rektor fortalte også litt fra foreldremøtet «DELBART», som ble holdt av leder for forebyggende enhet i politiet, Magne Langseth 1. november for foresatte og elever i 7. klasse. Temaet dreide seg om en økende ukultur i form av deling av seksualiserte bilder og videoer blant ungdom, og hvordan unge kan stå imot presset og foreldre kan hjelpe til med å følge med/forebygge. Nasjonale prøver er gjennomført, og selv om elevene på Holum skole ligger litt under gjennomsnittet, ser det ut til at de gjør det ganske bra i engelsk. Sammenligningen med landsgjennomsnittet er ikke ferdigberegnet enda. Det var ingen nye saker fra SFO.
 

Sak 4-23/24: Saker fra elevrådet. Elevrådet fortalte litt om hva de har jobbet med denne høsten. Vennskap er alltid et fast innslag i elevrådet i tillegg til jevnlig evaluering av voksenstyrte aktiviteter. Elevrådet har også denne høsten gitt innspill på høring om leksebevisst skole og konsekvenser for kutt i Lindesnesskolen. De har søkt om BU midler til å lage ei Tarzan-løype oppe med lavvoplassen. Det kjøpes inn tauverk til dette. FAU tipser om at de kanskje kan prøve å få tak i utslitte dekk og målnett til å supplere Tarzan-løypa med.
 

Sak 5 23/24: Møteplan for SU/SMU. Møtene holdes ca 14 dager etter at FAU har holdt sine møter. Møter i vårsemesteret blir torsdag 15. februar kl. 17.00-18.00 og tirsdag 7. mai 17.00-18.00.
 

Sak 6 23/24: Saker fra FAU: FAU informerte om hvilke saker de har jobbet med. De har blant annet gitt innspill på høring om leksebevisst skole og konsekvenser av nedskjæringer i skolen, snakket om årshjul der de ønsker å videreføre påskelunsj i regi av klassekontaktene. 5. klasse beholder ansvaret for 17. mai arrangementet. 

Mange foreldre er bekymret for håndskriften til mange elever oppover i trinnene. De lurer på om det finnes en felles praksis for skolen i forhold til håndskrift/penskrift. De ønsker at skolen skal ha en felles praksis på dette. De ønsker en begrunnelse fra skolen hvorfor arbeid med skriving/håndskrift nedprioriteres. Rektor tar saken opp med lærerne og gir svar i eget brev. I stedet for at lærebøker blir delt ut i begynnelsen av skoleåret og leveres inn på slutten, tas det nå bilder av sidene som legges inn på ipaden. Noen av disse bildene er litt vanskelige å lese. Hvorfor blir ikke bøker delt ut lenger?


Tilbakemelding på sykkelaksjonen: Mye positiv respons, men det bør ikke legges opp til et pengepress i forbindelse med kjøp fra boder o.l. Det var litt krevende med så mange aktiviteter på samme tid. Det var litt delte meninger i forhold til felles sommeravslutning for hele skolen. Noen mente det var fint for skolemiljøet som helhet, mens andre mente det gikk litt på bekostning av muligheten til å bygge klassemiljø. Tidspunktet avslutningen ble lagt på, gjorde det litt vanskelig for foresatte å kunne delta siden det var i jobbtida. Mange elever var stolte over hva de hadde klart å samle inn og hva pengene gikk til.


De lurte på hva som skjer med brakkene. Sommerstid kan de bli veldig varme, opp mot 30 grader, og ventilasjonen virker ikke alltid. De lurte på om det blir gjort målinger av temperatur og luftkvalitet. Elevene trenger et akseptabelt arbeidsmiljø. Rektor er klar over problematikken. Luftmålinger blir gjennomført og problemer med ventilasjonen blir meldt inn til vaktmester med en gang. Den kommer som regel fort i gang igjen. Det er også litt utfordringer med persienner som går opp og ned automatisk. Det kan gjøre det vanskelig å få luftet skikkelig.


I noen klasser har det vært stor utskifting av lærere. De ønsket en tilbakemelding på hvor stor gjennomtrekk det har vært av lærere de siste 5 årene ved skolen. Rektor forklarte at noen klasser har vært spesielt utsatt for lærerskifter. Dette har sin årsak i at flere har vært ute i fødselspermisjon. I tillegg har det vært mange lærere som har studert de siste årene. Dette er positivt i seg selv, men det er selvfølgelig en utfordring hvis det rammer samme klasse gang på gang. Dette er det viktig å være oppmerksom på framover. De lurte også på hvordan gjennomtrekk av lærere påvirker lærernes arbeidsmiljø. Rektor svarte at det er høy trivsel blant lærerne på skolen.
 

FAU hadde også spørsmål angående administrasjonsressursen på skolen. De ønsker å vite når rektor er tilbake, og om det vil bli satt inn vikar for avdelingsleder (tidligere inspektør), dersom ikke rektor kommer tilbake fra nyttår. Torun fungerer som avdelingsleder for tiden, og den merkantile delen av virksomheten (60% stilling) som tidligere var besatt av en person, fordeles nå mellom de 3 i administrasjonen (for tiden 2). Rektor skal etter planen være tilbake fra nyttår. Skjer ikke det, vil det uansett ikke bli satt inn vikar i den merkantile delen, men fortsette som nå. Vi tror og håper at ting er tilbake til normalen fra nyttår.


I forhold til spørsmålet om julegrøt til elevene, ønsker FAU tilbakemelding om dette, dersom det bestemmes at skolen ikke kjøper inn.
 

Referert 9. november 2023
Hans M Pedersen, konstituert rektor