Beskrivelse:    

Nummerarkene henges opp eller legges på bakken  rundt omkring i skolegården. Bak på de fleste lappene er det festet ulike oppgaver. Det kan være ulike repetisjonsoppgaver fra hvilket som helst fag, eller praktiske, fysiske oppgaver, men de må ikke ta for lang tid å gjennomføre. Elevene deles inn i lag på 3-5 personer.

En person, f.eks. læreren er dommer, og skal hele tiden stå på startplassen der terningene ligger. Dommeren har også fasiten med svarene på alle oppgavene. Leken starter med at en fra hvert lag får slå terningen, og så er det klar– ferdig-gå!

Lagene løper for å lete etter det tallet som terningen viste, og sprer seg for å lete mest mulig effektivt. Atles lag fikk terningkast 4, og Atle finner lappen med 4 på. Han kaller på gruppa si med et lokkerop som de har avtalt på forhånd. De snur lappen og løser oppgaven. Laget løper samlet bort til dommeren, og forteller svaret. Hvis det er riktig så kan de kaste terningen på nytt. De får 3.

For hver gang summeres øynene på terningen, slik at laget nå skal lete etter 4 + 3 = 7. Christine finner lappen med 7 på hengende på et tre, snur lappen. På lappen står det f. eks ”Hvor gamle er laget deres til sammen?” Laget løser oppgaven (” Vi er 9 + 9 + 10 + 10 = 38”), og løper tilbake til dommeren for å avgi svaret. Er svaret rett, får laget et nytt kast. Nå lander terningen på 6 (endelig!), og gulspurvene skal lete etter lappen det står 13 på.

Er svaret feil, kan regelen være at laget må prøve en gang til, eller at de går ett tall videre, dvs. at de skal lete etter lappen med 8. Første gruppe over 50 har vunnet! Denne leken kan med stor suksess benyttes på alle trinn, og inkludere alle fag på timeplanen.

Hensikt:

  • Samarbeid
  • Utholdenhet (avhengig av organisering)
  • Konsentrasjon

Tips:

Enkel aktivitet. Med laminerte kort har man en aktivitet man kan gjenta og bruke mye, både inne og ute. Kortene MÅ tilpasses lokale forhold og grupper. Bruk oppgaver fra arbeidsbøker, gloser, øve-ord eller la alle lærere lage 5 oppgaver hver.