Hele aktiviteten starter med å lage et område med geometriske figurer. Her kan man bruke tau, kritt, kjegler osv. for å markere. I figurene kan man sette inn kjegler med tall og kjegler med bokstaver. Det kan være lurt å dele figurene inn i oddetall figurer og partall figurer. Det kan også være lurt å ha figurer med bare vokaler og figurer med bare konsonanter. I midten lager man et område til "hai". Så deler man elevene inn i fiskeslag og velger ut en eller to som blir hai. 

Gjennomføring:

  1. Når alt er klart og elevene er delt inn i grupper, så får fiskene hvert sitt startområde. Dette område blir bare brukt helt i starten og når man begynner på nytt. Eks, delfin starter leken i kvadrat og blåhval starter leken i sirkel.
  2. Lærer roper ut fiskene som beveger seg rundt området hvor haiene står i. Når alle fiskene er ute i bevegelse, så roper læreren eks. firkant (i stedet for "haien kommer").
  3. Når lærer har ropt firkant, så må alle fiskene løpe til en figur med fire kanter. De bestemmer selv hvilken figur de løper til. Det vil si at fiskeslagene blir blandet. Haien prøver å fange flest mulig fisk før de når friområdet. Når fiskene er trygge og haiene ikke har mulighet til å fange flere fisk så går haiene tilbake til sitt område, mens fiskene blir stående og venter på å bli ropt ut igjen. De som ble tatte er nå haier. Siden fiskene nå er blandet, så er det viktig at alle husker hvilken type fisk de er.
  4. De neste rundene kan læreren variere med å rope:  
  • Navn på figurer
  • Partall eller oddetall
  • Vokaler eller konsonant
  • Forbokstav i navn, etternavn.
  • Den femte bokstaven i alfabetet.
  • Sum i figurene
  • Tall mellom 1 - 20
  • Regnestykker
  • Vinkler eller vinkelsum osv.

Her er det bare å bruke faglig fantasi og lage sine egne utfordringer.

Når alle fiskene er tatt, så starter leken på nytt igjen med to nye haier. Resten av fiskene går tilbake til sin første område.

Samme kart kan brukes til variasjon av "Hauk og due". Figurene settes da på to linjer som elevene skal bevege seg mellom. Eks. Alle duene står i sirkelen. Læreren roper at alle duene skal komme hjem til eks en firkant. Hauken må da fange duene før de når en firkant. Variasjonene over kan godt brukes i denne leken også.

 I variasjonen med "Alle mus bytt hus", så står katten i midten og elevene er fordelt rundt i figurene. Når lærer roper alle mus bytt hus hus, så sier han også hva de skal bytte til eks. partall. Da må elevene finne en figur med partall for å bli trygge. Katten prøver å fange mus før de når en trygg plass. De som blir tatt blir katter neste runde. Variasjonene over kan brukes.