Gjennomføring:

Det finnes veldig mange varianter man kan bruke. Poenget er å få inn faglige variasjoner slik at elevene må tenke i tillegg til å være aktive. 

Glosestafett: En elev fra hvert lag løper til et merket punkt der det henger en lapp med ukas gloser. Her skal eleven pugge, en gitt eller valgfri glose. Når han tror han kan glosen, så skal han stave denne for læreren. klarer han det får laget et poeng. Så løper neste mann på gruppa. Glosene tilpasses til de som er med på stafetten.

Variasjon:

  • Alle elever kan løpe samtidig, så er det om å gjøre for laget å samle mest poeng i en viss periode.
  • Det kan også spilles alle mot alle, der elevene samler poeng til seg selv. 

Mattestafett 1: En elev fra hvert lag løper til et merket punkt der de får en oppgave fra en voksen. Svarer de riktig så skaffer de gruppa et poeng. Svarer de feil kan man ha strafferunde, eller bare la dem løpe og veksle. Vinneren er laget med flest poeng etter eks. fem min.

Mattestafett 2: Lagene står på en linje. Læreren sier et mattestykke. Første mann i hver gruppe skal løse oppgaven og gi svaret med å løpe rundt kjegler med tall på. Eleven må løpe rundt kjeglene slik at tallene kommer i riktig rekkefølge i forhold til svaret. Første lag med riktig svar får poeng. Vinneren er laget med flest poeng etter at alle elever har vært gjennom tre, fire ganger. 

Variasjon:

  • Har man mange kjegler, så kan elevene samle tall som de legger sammen til riktig svar. Førstemann tilbake med riktig sum får poeng.