Silje Kristoffersen (Furulunden skole), Trine-Merete Thorkildsen (Laudal skole) og Line H. Hjellup (Spangereid skole/stab oppvekst) brukte regnværsdagene sommeren 2024 til å skrive bok – en bok stappfull av konkrete tiltak for lærere, skolebibliotekarer og skoleledere som ønsker å skape leselyst hos elevene sine.

Forfatterne har stor tro på at tiltakene som beskrives i boka vil gjøre en reell forskjell – forutsatt at de blir tatt i bruk systematisk og over tid.

Vi ser en tydelig endring i barns og unges lesevaner, både på skolen og hjemme. Leselyst er ikke bare et mål i seg selv – det er også en viktig nøkkel til faglig og personlig utvikling, sier de tre forfatterne.

Bakgrunnen for boka er blant annet PIRLS 2021-undersøkelsen, som viser en bekymringsfull nedgang i både leselyst og leseferdigheter blant norske barn. Hvorfor har leselysten forsvunnet – og hvordan kan vi hente den tilbake?

– For å bli god til å lese trengs det mengdetrening. Men uten leselyst, mangler også motivasjonen til å trene. Kanskje er det her det har glippet?

Målet med Leselysthåndboka er å bidra til en snuoperasjon – til mer leseglede i norske klasserom.

Velkommen til boklansering!

Når: Fredag 2. mai kl. 13.00–14.00
Hvor: Biblioteket i 2. etasje på Buen, Mandal  
Kom og hør mer om boka og hvordan vi sammen kan løfte leselysten i skolen!

Les utdrag fra boka her