Hva kan du få hjelp til av hjemtjenesten?

Dette kan vi hjelpe deg med:

  • Dagligdagse aktiviteter, søvn og hvile; for eksempel hjelp til å stå opp og legge seg
  • Personlig hygiene; som for eksempel dusj en gang per uke, toalettbesøk, av- og påkledning.
  • Ernæring og væskebalanse; for eksempel tilrettelegging med inntil fire måltider per dag, ernæringskartlegging.
  • Medisinsk behandling; for eksempel administrasjon av legemidler og medisinsk/teknisk utstyr, sårbehandling og smertebehandling
  • Psykisk sykdom og/eller avhengighet; for eksempel samtaleterapi, kurs og gruppetilbud

Eksempler på hva vi som hovedregel ikke hjelper deg med: 

  • Oppgaver knyttet til legemiddeldosering som kan utføres av apotek, f.eks. multidose
  • Sårbehandling som kan ivaretas på legekontor
  • Tjenester som den enkelte kan få utført hos fotpleier, fysioterapeut og ergoterapeut
  • Transport

Vi vil vurdere hvilke behov du har, og tildele de tjenestene som er nødvendige.   

Hvem kan søke?

Innbyggere som trenger helse- og omsorgstjenester i hjemmet på grunn av somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne kan søke. 

Du må være avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket grunnleggende helse- og omsorgsbehov som:

  • personlig hygiene
  • ernæring og væskebalanse
  • nødvendig aktivitet, søvn og hvile
  • respirasjon, sirkulasjon og varmeregulering
  • oppfølging av medisinsk behandling
  • oppfølging ved psykisk sykdom, skade, lidelse
  • oppfølging ved rusmiddelavhengighet og annen avhengighet

Ønskene til søkeren og pårørende vil bli tatt med i vurderingen av søknaden.

Dette vil også bli vurdert:

  • om du kan få dekket behovet for nødvendige helsetjenester hos for eksempel fastlege, apotek, fotpleier, fysioterapeut, ergoterapeut
  • om du kan få dekket behovet med andre tilbud og tjenester som for eksempel lærings- og mestringskurs og hverdagsrehabilitering

Hva ønsker vi å oppnå med tjenesten?

  • Gi hjelp til akutt eller kroniske syke som har behov for helsehjelp i hjemmet.
  • Forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom, skade, lidelse eller nedsatt. funksjonsevne, for å gjøre deg mest mulig selvhjulpen og i stand til å bo i ditt eget hjem lengst mulig.
  • Bidra til at de som ønsker det kan bo hjemme til livets slutt.
  • Utsette eller forhindre behov for høyere omsorgsnivå og sykehusinnleggelser.

Bruk av velferdsteknologi

Ved tildeling av helsetjenester i hjemmet vil bruk av velferdsteknologi bli vurdert som førstevalg for å erstatte fysiske besøk. Dette kan være teknologi som bidrar i behandling eller til trygghet.

Velferdsteknologi kan for eksempel være: 

  • kamera 
  • bevegelsessensor 
  • døralarm 
  • medisindispenser 
  • GPS

Helsetjenester i hjemmet på dag og kveld gis hovedsakelig som avtalte besøk av ambulerende hjemtjeneste, dersom det ikke kan benyttes velferdsteknologi. i kortvarige perioder som for eksempel i livets siste fase eller ved akutt forverring av sykdom/skade, økes omfanget av tjenesten etter behov.  

Helsetjenester i hjemmet på natt omfatter som hovedregel digitale tilsyn, håndtering av akutte hendelser, hjelp til medisinske prosedyrer og personlige gjøremål dersom det er helt nødvendig.

Ved forverring i helsetilstand og funksjon som medfører en stor økning i mengde helse- og omsorgstjenester over tid, og/eller kompleksitet som krever omfattende medisinsk oppfølging, vil man vurdere om det er behov for annen type hjelp.  

Hva koster dette?

Ingenting.