Digitaliseringsarbeidet omhandler både hva som skal digitaliseres, og hvordan digitalisering kan skape innovasjon, effektivitet og økt kvalitet.
Teknologi og digitalisering påvirker alle aspekter av vår hverdag og har endret måten vi lærer, kommuniserer, finner informasjon og tilegner oss kunnskap. Disse endringene er og vil i tiden fremover bli mer synlige på alle nivåer i utdanningssystemet. Denne prosessen skaper nye utfordringer og muligheter for ansattes arbeidsmetoder i pedagogisk, didaktisk og i administrativ sammenheng, barn og unges digitale dannelse, samt utvikling av deres fagkunnskaper og grunnleggende ferdigheter.
- Bedre Sammen 2020 - 2032: "Vi styrker digitale ferdigheter blant ansatte og innbyggere, og bruker teknologi for å forenkle og forbedre arbeidsprosesser og samhandling på tvers".
- Regionplan 2030: "Bruke digitale pedagogiske verktøy i alle barnehager og sørge for at ansatte har nødvendig digital kompetanse".
- Rammeplan for barnehager: Ifølge rammeplanen skal barnehagens digitale praksis bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn (Udir).
- Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: Læreplanen forutsetter at lærere tar i bruk digitale verktøy i undervisningen, samt bidrar til å utvikle elevenes digitale ferdigheter i fag (Udir).
Digitale veiledere
Alle skolene i Lindesnes har digitale veiledere, som er lokale ressurspersoner for ansatte og elever. De digitale veilederne møtes jevnlig i lærende nettverk for å videreutvikle og heve kompetansen hos ansatte og elever. Hensikten med de lærende nettverk er å skape kollektiv læring og endring gjennom erfaringsdeling, kollektiv refleksjon, tilgang til ny kunnskap, nye idéer og inspirasjon (Holmquist, 2015).
Mål for de lærende nettverkene:
- Sikre at kommunens bruk av digitale flater og læringsplattformer styrker elevenes læring
- Sikre god utvikling av kommunens digitale ressurser og -kompetanse
- Sikre god utvikling av skolenes profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDk)
- Sikre god informasjon og logistikk knyttet til kommunens IKT-løsninger
De lærende nettverkene organiseres som dialogkonferanser. Det vil si at det inneholde følgende fire hoveddeler:
- Teori, begreper og modeller: Faglig innlegg og bearbeiding av teori
- Praksiseksempel: Slik gjør vi hos oss
- Erfaringsdeling: Møter med andres praksis ut ifra en forberedelsesoppgave
- Refleksjoner og nye ideer: Veien videre ved egen barnehage/skole og i egen kommune
Samarbeidende fagmiljøer
Oppvekst i Lindesnes samarbeider med en rekke fag- og forskningsmiljøer for å utvikle kvalitet i sektoren. I digitaliseringssatsingen er det blant annet et samarbeid med følgende fagmiljøer:
- DDV, Det digitale Vest-Agder
- Statped
- Eplehuset
- UIA.