Digitalisering er et av satsingsområdene i Lindesnes kommune. Teknologi og digitale flater gir nye muligheter til å dele, lære, samhandle og kommunisere. 

Økt læring og mestringsopplevelser for elevene

Skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling av de fem grunnleggende ferdighetene gjennom hele opplæringsløpet: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

Arbeidet med bruk av læringsbrett i planlegging, gjennomføring og oppfølging av opplæringen skal bidra til økt læring og mestringsopplevelser for elevene. Vi vil bruke digitale verktøy og innhold som et tillegg i undervisningen, for gi enda bedre tilpassede og varierte læringsopplevelser for barna. Gjennom samarbeid og elever som aktive deltagere i egen læring, øker motivasjon, lærings- og mestringsopplevelsene. Motiverte elever har lyst til å lære, holder ut lengre, er nysgjerrige og evner å samarbeide mer målrettet. Altså lærer de mer og bedre.

I Lindesnes vil vi også benytte mulighetene teknologi og de digitale flatene gir for å utvikle barn og unges sosiale kompetanse, kritiske vurdering og dannelse. Vi har fokus personvern og nettvett, og dette vil være nært knyttet til elevens opplæring og bruk av læringsbrettene.

Skolens læreplan

I skolens læreplan blir digitale ferdigheter løftet som en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Digitale ferdigheter utvikles gjennom å bruke digitale ressurser. Det innebærer å benytte digitale ressurser til å tilegne seg faglig kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse.

Digitale veiledere

Alle skolene i Lindesnes har digitale veiledere, som er lokale ressurspersoner for ansatte og elever. I tillegg har vi tilknyttet oss fagmiljøer og ressurser kommunalt som skal bistå kommunen i digitaliseringssatsingen. Nærmere informasjon om utrulling av læringsbrett ved deres skole vil komme via skolene.

Mål for innføring av læringsbrett for elever, lærere og foreldre

Elever

  • Økt grad av tilpasset opplæring
  • Økt grad av selvfølelse og mestring
  • Opplever relevans til egen læring og kreativitet
  • Opplever økt læringsutbytte gjennom refleksjon-elevaktivitet
  • Opplever økt grad av samarbeid med medelever og med lærere
  • Økt grad av digital kompetanse og dannelse

Lærere

  • Kompetanse innen læringsledelse i digitale omgivelser
  • Økt grad av profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Større repertoar og metodebredde
  • Utvikle nye vurderingsformer som fremmer læring
  • Utvikler nye samarbeidsformer i klasserommet

Foresatte

  • Foreldre får større innsikt i barnet læringsarbeid
  • Foreldre kan følge barnets utvikling gjennom nettbrett.
  • Foreldre-og-skole-samarbeid om digital kompetanse og nettvett
  • Tett samarbeid med FAU

Plan for utrulling av læringsbrett

Alle elever, lærere og fagarbeidere får opplæring i forbindelse med utrullingen av læringsbrett. Skolene informerer lokalt om praktiske opplysninger rundt opplæring.

Foresatte innkalles til informasjonsmøte, ved oppstart av utrullingen på sin skole.

Alle elevene får låne læringsbrett av skolen, etter undertegnet kontrakt mellom skolen og elev/foresatt. Læringsbrettet leveres inn i skolens ferie.


Våren 2021

  • Holum skole
  • Furulunden skole

Høsten 2021

  • Nyplass skole
  • Spangereid skole

Våren 2022

  • Frøysland skole
  • Ime skole
  • Lindesnes læringssenter.

​På Heddeland og Øyslebø oppvekstsenter og Bjelland og Laudal oppvekstsenter har elevene allerede læringsbrett 1:1.