Rapporten fra BDO skal danne et analysegrunnlag for utarbeidelse av plan for skole- og barnehagestruktur, altså en plan for hvordan barnehager og skoler skal organiseres i vår kommune. Formålet med en slik plan er å sikre et godt barnehage- og skoletilbud i kommunen i et langsiktig perspektiv. 

Hvorfor er færre barn en utfordring for kommuneøkonomien?

Prognosene for befolkningsutviklingen i Lindesnes kommune er tydelige. Det blir flere eldre og færre barn - på relativt kort sikt. Kommunen får penger fra staten ut fra befolkning de har, for å dekke tjenestene som skal leveres til innbyggerne. Når kommunen får færre barn og unge, får vi mindre penger fra staten. Ifølge prognosene vil det være 640 færre barn og unge mellom 0-15 år i 2040, enn det er i dag. 

Vi ønsker å gi et best mulig faglig tilbud til kommunens elever og barn, men den økonomiske situasjonen utfordrer dette. Hensikten med planen er at den skal gi politikerne grunnlag for å prioritere tiltak, sikre kapasitet og gi anbefalinger om endring i barnehage- og skolestruktur, slik at strukturen kan bli mer effektiv og frigjøre ressurser som kan benyttes inn i skolen. Tiltakene som vurderes skal bidra til en samlet bedre kvalitet i tjenestene. 

Den gjeldende skolestruktur og tilhørende skolekretsgrenser er et resultat av historie og tradisjoner, variasjoner i elevgrunnlag i skolekretsene over tid og politiske prioriteringer. Dagens skole- og barnehagestruktur er ikke tilpasset at vi får færre barn i barnehage og skole, og vil innebære høyere kostnader enn det behovet for barnehage- og skoletjenester skulle tilsi.

BDO sin anbefaling

BDO ble bedt om å se på hva dagens organisering av skoler og barnehager (skole- og barnehagestruktur) koster i vår kommune, beregne fremtidige behov og gjøre en vurdering av konsekvensene ved ulike alternativer. Anbefalingen deres er at kommunen bør slå sammen skolekretser og legge ned barnehager og skoler. Dette begrunner de med særlig tre forhold:

  • Det er en tydelig sammenheng mellom skole- og barnehagestørrelse og kostnader per barn/elev. Ved å legge ned små skoler og barnehager vil kommunen kunne redusere kostnader innenfor oppvekst de neste årene. 
  • Lindesnes kommune vil med stor sannsynlighet få betydelig færre elever og barn i skole- og barnehagealder. Det betyr at om fortsetter med like mange skoler og barnehager når barnetallet går ned, får kommunen mindre penger å bruke per barn/elev.
  • Nedleggelse av skoler og barnehager medføre andre fordeler enn kun sparte kostnader. Blant annet trekkes større sosiale miljøer for barna, samt større fagmiljøer frem som positive effekter. 

I utredningen analyserer BDO ulike scenarier for fremtidig skole- og barnehagestruktur. Samlet kan BDO sin anbefaling gi en potensiell innsparing på nesten 55 millioner kroner over de neste fire årene, på det som i rapporten omtales som alternativ 2. Alternativ 2 er nedleggelse av barnehager og 1-2 skoler. Rådmannen vurderer at alternativ 2 i rapporten er godt begrunnet for både barnehage og skole, men rådmannens forslag til innstilling vil ikke komme før etter høringsinnspillene er gjennomgått. 

Hvilke skoler anbefaler BDO å legge ned?

BDO sin anbefaling til fremtidig skolestruktur er å legge ned Laudal og Holum barneskole. Antallet elever ved de foreslått nedlagte skolene forventes å synke de nærmeste årene. I tillegg har skolene relativt høye kostnader per elev, og det er naturlig fordi de er små og har få elever. Begge skolene har andre nærliggende skoler med ledig plass.

Hvilke barnehager anbefaler BDO å legge ned?

BDO sin anbefaling til ny barnehagestruktur er å legge ned Laudal og Vigmostad barnehager. Ved Laudal og Vigmostad barnehage vil antallet barn reduseres mye de neste årene. Vigmostad er kommunens minste barnehage, og har de høyeste kostnadene per barn i kommunen. Både Laudal og Vigmostad barnehager har andre barnehager innenfor en akseptabel reisevei. 

Fordeler og ulemper ved nedleggelse

Det vurderes som en fordel å få til en struktur som kan gi mer likeverdige tilbud, større sosial- og læringsmiljø for barn/elever og større fagmiljøer for ansatte. Det er vurdert som en fordel at elevmangfoldet på den enkelte skole blir mer variert ved større skoler. I barnehage er det vurdert som en fordel at barna har et lekemiljø med flere barn å spille på. I tillegg vil det være en økonomisk fordel å samle drift og vedlikehold på færre bygg.

Rapporten trekker også frem ulemper ved nedleggelse. Deriblant lengre reisevei for elever og foreldre, og at nedleggelse av barnehage og skole vil bli et stort tap for de lokalsamfunnene der nedleggelse er anbefalt.

Hva skjer videre?

  1. Utvalg for oppvekst og kultur skal 10. Oktober 2024 vedta om rapporten fra BDO skal legges på høring slik at innbyggere kan få komme med innspill. 
  2. Høringsperioden planlegges med varighet på 8 uker, og det blir tilrettelagt for medvirkningsmøter.
  3. Endelig plan utarbeides etter at elevråd, foreldreutvalg (FAU), samarbeidsutvalg (SU), ansatte, arbeidstakerorganisasjonene, vernetjeneste, fylkeskommunen og andre interessenter har fått uttale seg. Rådmannens forslag til ny struktur for barnehage og skole vil behandles i utvalg, formannskap og kommunestyre våren 2025. 

Det er nødvendig at vi tar grep for å omfordele de pengene vi har til barnehage- og skoledrift, slik at vi kan bruke mer av pengene på barna og elevene. Tilsvarende arbeid for å kunne bruke pengene på innbyggerne og ikke til drift og administrasjon, skjer over hele landet.