Når bør jeg ta kontakt?

  • Dersom barn, unge eller familier er i en krise som ikke kan vente til neste virkedag, bør du ta kontakt. 
  • Alle kan varsle om en akutt situasjon. 
  • Barnevernvakten skal bistå med å løse den akutte situasjonen og vurdere å kontakte andre instanser ved behov. 
  • Det er bedre med en telefon for mye enn en for lite - er du urolig for et barn, ring!

Hva skjer når jeg tar kontakt?

Når du tar kontakt vil følgende bli vurdert:

  • Kan situasjonen avhjelpes ved hjelp av råd og veiledning?
  • Er situasjonen alvorlig og bør det sendes melding til den kommunen barnet bor i?
  • Er situasjonen akutt og må  hjelp iverksettes raskt?

Barnevernvakten vil vurdere om det er best å dra hjem til familien det gjelder eller om oppfølging skjer hos Barnevernvakten. 

Kontaktinformasjon Barnevernvakten

 116 111 Alarmtelefonen/ Barnevernvakten - hver dag, hele døgnet 
 38 07 54 00 Barnevernvakten
 02800 Politiet
Besøksadresse dagtid Gyldenløvesgt 23, 4 etg.
Besøksadresse kveld og helg Kristiansand politistasjon, Tollbodgata 45
Epost barnevernvakta@kristiansand.kommune.no 

Interkommunalt samarbeid

Barnevernvakten i Kristiansand for: 

  • Birkenes kommune
  • Bygland kommune
  • Bykle kommune
  • Evje og Hornnes Kommune
  • Iveland kommune
  • Kristiansand kommune
  • Lillesand kommune
  • Lindesnes kommune
  • Valle kommune
  • Vennesla kommune
  • Åseral kommune