Våg å se - våg å handle - innledning
Målet med opplæringen og prosedyrepermen er at barnehagene skal styrke sin kompetanse på å gi barn og foreldre en god og helhetlig hjelp og støtte på et tidligst mulig tidspunkt.
Målet med opplæringen og prosedyrepermen er at barnehagene skal styrke sin kompetanse på å gi barn og foreldre en god og helhetlig hjelp og støtte på et tidligst mulig tidspunkt.
Barnehage og skole spiller en viktig rolle i et barns liv. Den skal ivareta barnet på alle måter, også ved å være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.
Barnevernet er først og fremst en hjelp og støtte til barn og familier. De fleste tiltak i barnevernet har et støttende og forebyggende innhold som trygger foreldrene i en vanskelig situasjon.
Gjennom observasjoner og drøfting med leder, bør man danne seg et helhetsinntrykk av barnet med vekt på følgende:
Helsestasjonen kan være en sentral samarbeidspartner for barnehage og foresatte ved bekymring for et barns utvikling og trivsel.
Ved mistanke om vold, seksuelle overgrep/ annen form for grov omsorgssvikt, ta direkte kontakt med politiet/barnevernet for råd om videre fremgangsmåte, uten å informere foresatte på forhånd (se Barnevernstjenesten - melding og samarbeid).
Et barn som opplever psykisk mishandling, omsorgssvikt, vold eller andre negative hendelser, vil ofte gi uttrykk for dette gjennom utsagn i bruddstykker. Ofte kommer disse utsagnene når barnet føler seg trygg og ivaretatt, og gjerne i situasjoner som kan vekke assosiasjon til hendelsene.
Skjema kan bestilles på www.infovestforlag.no.
Gjennom observasjoner og drøftinger med pedagogisk leder, bør man danne seg et
helhetsbilde av samspill og omsorgssituasjon.
I kommunen har vi en satsing på å øke kompetansen til personalet for å hjelpe familier i en sårbar situasjon og gi hver enkelt familie et godt tilbud. Et av fokusområdene er å ha førstesamtale med alle nye foreldre til barn som begynner i barnehagen.